torsdag 6 maj 2010

Värdegrund

Värdegrund - minns ni den företeelsen? Ett litet häfte i grundskolan med punkter som "I vår skola spottar vi inte på golvet". Och så fick ungarna skriva på och lova att följa dem. Vilket jävla påhitt. Jag blir då alldeles fnissig.

Men det var ju inte därför jag skulle skriva. Nej, det är såhär att jag nu har druckit ett par öl och funderat över det här med bloggeriet. Jag tror att vi kan ha nåt tillsammans, du och jag, bloggen. Men för att det ska funka måste vi sätta upp några regler, a few ground rules. Ja, för gamla minnens skull: varför inte ställa upp dem som en värdegrund?

Min blogg:

  • Kommer att vara personlig, men inte privat. (Precis som de bad mig vara när jag sökte jobb som plit på ett häkte. Jag förstod inte skillnaden mellan personlig och privat men nickade ändå. Jag fick aldrig jobbet.)
  • Kommer att vara garanterat pumpsfri (för att citera min senaste förälskelse, Mia Skäringer).
  • Kommer förhoppningsvis aldrig att få mig att känna mig såhär.

Om jag bara följer dessa tre regler så tror jag faktiskt att jag kan leva med mig själv trots att jag kommer att vakna på morgonen och inse att jag har en blogg.

På återseende

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar