tisdag 15 mars 2011

Dunka dunka

Efter att ha slirat runt här i nu sju månader har jag märkt att jag är helt kulturmässigt handikappad om nätterna. Det är elektronisk musik som gäller och jag är helt tappad bakom flötet. Jag har ingen aning! Det är kultförklarade dj:s hit, podcasts dit. Det är techno, eller är det electro? House! Ja, jo. Mm, säger jag och håller med. Tills jag får en direkt fråga. FAN, Diplo han har gjort en låt som jag tycker är bra. Helvete! Det var ju tydligen helt fel. Det var som att namedroppa Lordi i svartmetallsammanhang.

Nu är detta inte hela sanningen, då även punk- och hardcorekulturen blomstrar här i stan. Men med min usla tyska känns det något svårt och skrämmande att börja hänga i dom kretsarna. Jag råkar faktiskt ha punkens före detta högborg, SO36, på krypavstånd från mitt hem. SO36 var stället Iggy Pop och David Bowie hängde på under 70-talet när dom bodde här och tävlade om vem som kunde knulla den snyggaste transan. Men det var då det. Nu verkar det vara så att den elektroniska musik har intagit även denna lokal. Några undantag finns - (den trötta spillran av) New York Dolls spelar där nästa vecka.

Men jag rättar mig i leden och försöker. Följande tycker jag faktiskt är rätt bra.

1 kommentar:

  1. haha,så jävla fult att elektronisk musik har samma elitistkultur som ens egen (hårdrocks)scen. måste vara apmycket svårare att hänga med i då folk sprutar ur sig asmycke fler låtar + skapar en massa "projekt" och "sessions" hit och dit.jag tycker det är tillräckligt utmattande att tappa kollen på nya doom-band

    SvaraRadera